Află care sunt despăgubirile pentru zboruri întârziate sau anulate și cum poți aplica pentru ele

  • 23 septembrie 2021

Zbor întârziat sau anulat? 

Află cum poți obține despăgubiri de la compania aeriană pentru zborul tău


Călătoria cu avionul nu este întotdeauna o experiență perfectă, mai pot apărea întârzieri de zbor sau chiar anulări. Conform Reglementării UE EC 261, poți aplica pentru compensații în funcție de situația în care te afli.

Află mai multe informații despre drepturile pe care le ai ca pasager aerian și despre modul în care poți solicita despăgubire pentru un zbor întârziat sau anulat.



Când poți primii despăgubiri legate de un zbor întârziat sau anulat?

  • Dacă zburați pe teritoriul UE (indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE)

  • Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE

  • Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE

  • Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE

Zborul de plecare și zborul de întoarcere sunt întotdeauna considerate zboruri separate, chiar dacă sunt părți ale aceleiași rezervări. 

În unele cazuri, compania care operează zborul (operatorul aerian) s-ar putea să nu fie cea de la care achiziționați biletul. În caz de probleme, doar compania care operează zborul poate fi trasă la răspundere. 

În cazul în care o companie aeriană închiriază o aeronavă cu tot cu echipaj de la o altă companie aeriană (sistem „wet lease"), responsabilitatea operațională pentru zbor îi revine companiei care închiriază aeronava deoarece, în temeiul legislației UE (Regulamentul 261/2004), ea este cea care operează zborul.


1. Zboruri întârziate


Cum procedezi dacă zborul are întârziere și ce drepturi ai?


- Dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere (acesta din urmă dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeți la zborul de legătură), în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului.

- Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Trebuie să păstrezi cu atenție toate documentele ce ar putea fi utile pentru o reclamație și să clarifici cauza întârzierii. Exista și o serie de beneficii suplimentare, în caz de întârzieri avioane, cum ar fi dreptul la redirecționare sau deservire pe parcursul întârzierii.

- Dacă sunteți nevoit să așteptați în aeroport mai mult decât este planificat, compania aeriană trebuie să vă ofere mâncare și băuturi răcoritoare pe timpul așteptării. Nu este doar ospitalitate, ci o necesitate.

- Dacă nu doriți să vă continuați călătoria, aveți posibilitatea de a vi se rambursa valoarea biletului și de a primi un bilet pentru un zbor retur către punctul de plecare fără nici un cost suplimentar pentru dumneavoastră.

- Dacă sunteți nevoit să rămâneți peste noapte în așteptarea zborului alternativ, compania aeriană trebuie să vă acopere costurile necesare pentru cazare precum și transportul la și de la aeroport, dacă este necesar.

Păstrați chitanțele dacă zborul întârziat vă creează costuri adiţionale - Indiferent dacă este vorba despre pierderea unei rezervări deja plătite, hotel, mașină închiriată sau alte costuri neașteptate, pasagerii zborurilor internaționale – chiar și în cadrul UE – își pot recupera costurile cauzate de întârzierea zborului.


Care sunt despăgubirile pentru un zbor întârziat?





Aveți dreptul la despăgubiri, dacă întârzierea nu este cauzată de circumstanțe extraordinare și dacă ajungeți la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore.

Dacă pierdeți zborul de legătură când călătoriți în UE sau în afara acesteia cu un avion care decolează dintr-o țară a UE, ar trebui să aveți dreptul la despăgubiri, dacă ajungeți la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore. Nu contează dacă zborul de legătură este operat de o companie din interiorul sau din afara UE.

Dacă plecați dintr-o țară din afara UE către destinația finală aflată în UE, cu zboruri de legătură operate succesiv de companii din afara UE și din UE sau doar de companii din UE, numai zborurile operate de companiile din UE sunt luate în considerare pentru stabilirea dreptului la despăgubiri în cazul sosirii cu o întârziere mare la destinația finală.

Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă ratați zborul de legătură din cauza întârzierilor la controalele de securitate sau dacă nu ați respectat ora de îmbarcare pentru zbor în aeroportul de transfer.

Dacă acceptați un zbor către un aeroport diferit de cel care figurează pe rezervarea inițială și ajungeți cu întârziere, aveți dreptul la despăgubiri. Timpul utilizat pentru a calcula întârzierea este timpul sosirii în aeroportul menționat în rezervarea inițială sau la destinația asupra cărei ați convenit împreună cu operatorul. Costurile de transport între aeroportul alternativ și cel menționat în rezervarea inițială sau destinația asupra căreia ați convenit trebuie suportate de compania aeriană.


Cum obții despăgubire pentru zbor întârziat?

Întotdeauna trebuie să trimiteți plângerea mai întâi companiei aeriene utilizând fie formularul de plângere furnizat de aceasta, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor disponibil aici.

Dacă nu primiți răspuns din partea companiei aeriene în termen de 2 luni sau dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, puteți să apelați la o entitate de soluționare alternativă a litigiilor (SAL). Dacă ați cumpărat biletul pe internet, puteți transmite plângerea prin intermediul platformei de soluționare online a litigiilor (platforma SOL). Entitățile SAL și platforma SOL sunt accesibile doar pentru rezidenții din UE.


2. Zboruri anulate


Cum procedezi dacă zborul a fost anulat și ce drepturi ai?


Anularea se produce când:

  • orarul inițial de zbor a fost anulat și sunteți transferat către un alt zbor planificat

  • avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor

  • avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:

- Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dumneavoastră. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.

- Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.


Dacă zborul este anulat, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.

De asemenea, aveți dreptul la asistență în aeroport.

Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului . Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens.

Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente.


Care sunt despăgubirile pentru un zbor întârziat?





Compania aeriană trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege una din următoarele variante:

- rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare

- redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie sau

- redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile.

Din momentul în care ați optat pentru una din aceste variante, nu mai aveți niciun drept în raport cu celelalte două. Totuși, compania aeriană ar putea fi obligată să vă ofere o despăgubire:

- dacă alegeți ca prețul biletului să fie rambursat - despăgubirea va depinde de tipul de zbor

- dacă optați pentru redirecționare - despăgubirea va depinde de tipul de zbor și de întârzierea cu care ajungeți la destinația finală în raport cu ora prevăzută inițial.

Nu aveți dreptul la despăgubiri în următoarele situații:

  • dacă sunteți informat cu mai mult de 14 zile în avans

  • dacă sunteți informat într-un interval cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de plecarea planificată și vi se oferă redirecționare, ceea ce v-ar permite:

- să plecați cu maximum 2 ore înainte de ora planificată inițial și
- să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 4 ore față de ora de sosire planificată inițial

  • dacă sunteți informat cu mai puțin de 7 zile înainte de plecarea planificată și vi se oferă redirecționare, ceea ce v-ar permite:

- să plecați cu maximum 1 oră înainte de ora planificată inițial și
- să ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mică de 2 ore față de ora de sosire planificată inițial.


Cum obții despăgubire pentru zbor anulat?

Întotdeauna trebuie să trimiteți plângerea mai întâi companiei aeriene utilizând fie formularul de plângere furnizat de aceasta, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor disponibil aici.

Dacă nu primiți răspuns din partea companiei aeriene în termen de 2 luni sau dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, puteți să apelați la o entitate de soluționare alternativă a litigiilor (SAL). Dacă ați cumpărat biletul pe internet, puteți transmite plângerea prin intermediul platformei de soluționare online a litigiilor (platforma SOL). Entitățile SAL și platforma SOL sunt accesibile doar pentru rezidenții din UE.


SOURCE AND TAGS